Na początku XXI w. kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego stały się jednymi z najważniejszych problemów z jakimi obecnie się borykamy. Jeszcze kilkanaście lat temu zakupy przez internet były rzadkością, bankowość internetowa raczkowała i nie słyszało się na co dzień o masowych wyciekach danych z serwisów dużych marek. Wraz ze wzrostem świadomości, że informacje przekazywane za pośrednictwem sieci powinny być chronione, rozpowszechniło się stosowanie na stronach www certyfikatów SSL, co obecnie stanowi już normę.
Dlaczego certyfikaty SSL są obecnie niezbędne?
Dzisiaj większa część świadomych użytkowników internetu zanim założy konto w sklepie internetowym, wpisze dane do formularza czy dokona kupna karta kredytową, najpierw weryfikuje czy na pasku adresu w wyszukiwarce pojawi się charakterystyczna zielona kłódka. Jeśli zatem na stronie firmy, domu kultury, kliniki, urzędu, organizacji czy nawet zwyczajnego bloga użytkownicy wprowadzają jakiekolwiek dane, powinna mieć ona założony certyfikat SSL, który je zaszyfruje i przekaże za pośrednictwem protokołu https. Certyfikaty SSL zmniejszają znacznie ryzyko przechwycenia lub zmiany danych przez nieuprawnione podmioty oraz uniemożliwiają przekierowaniu na inne, niepożądane i groźne strony www. Posiadanie certyfikatu SSL na stronie firmowej buduje wiarygodność marki, potęguje zaufanie klientów i komunikuje im o bezpieczeństwie transakcji. Jaki certyfikat wybrać? To zależy od tego ile domen i subdomen chcemy chronić. Certyfikat SSL Wildcard chroni jeden adres domeny i wszystkie jego subdomeny. Certyfikat Multi-Domain SSL umożliwia zabezpieczenie do 100 domen i subdomen. Najpopularniejszy certyfikat Positive SSL, który zabezpiecza jedną domenę, zda egzamin w przypadku niewielkich stron internetowych czy blogów. Natomiast certyfikat EV o najsilniejszym szyfrowaniu jest dedykowany dla organizacji pozarządowych, stron korporacyjnych oraz branży e-commerce.
Wdrożenie certyfikatu SSL może wpłynąć na pozycję strony
Niedawno znaczenie certyfikatów SSL wzrosło także z innej przyczyny. Przeglądarka Chrome, która jest obecnie najpopularniejsza na świecie, w 2017 r. zaczęła oznaczać strony nie stosujące certyfikatu SSL za potencjalnie niebezpieczne dla internautów (w pasku adresu pojawia się informacja “Niezabezpieczona”). Od tego także czasu zapewnienie bezpieczeństwa danych wprowadzanych na stronie stało się jednym z nadzwyczaj istotnych czynników rankingowych, który jest brany pod uwagę przez algorytm Google podczas obliczania pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tym samym jeśli zależy nam na podwyższeniu szans na osiągnięcie dobrych pozycji przez naszą stronę, nieważne czy to witryna firmowa czy prywatna, założenie certyfikatu SSL wydaje się niezbędne.